Udělej si sám: macerujeme

Když jsem porůznu brouzdala a hledala zajímavé recepty na domácí kosmetiku, narazila jsem také na recept na měsíčkový krém. Lístky se otrhají, nechají vyluhovat v oleji, zahustí včelím voskem... Když jde takto zpracovat měsíček, proč by nešly i jiné bylinky? Třeba takový vlaštovičník.

Vlaštovičník je bohatý na množství látek, které napomáhají regeneraci a rychlejšímu hojení poškozené pokožky a hnisajících ranek, v neposlední řadě pomáhají také proti bradavicím, mozolům a suché ztvrdlé kůži obecně. Nať a kořen vlaštovičníku se mají sklízet od půlky dubna až do začátku června, kdy rostlina obsahuje nejvíce účinných látek. Takže moje domácí mastička vlastně splňuje zásady biodynamického zemědělství, muhehe.



Vzala jsem to od oka. Do třičtvrtělitrové láhve jsem vložila:
2 vzrostlejší rostlinky vlaštovičníku včetně kořene, omyté, osušené, natrhané na menší části
3 snítky rozmarýnu
200 ml olivového oleje
+ pár kapek vitamínu E či grepového esenciálního oleje pro konzervaci

Čisté lístky jsem v láhvi pořádně utemovala, aby nečouhaly ven...



... a zalila je olejem. Já použila olivový, ale s klidem můžete sáhnout i po mandlovém, avokádovém či jakémkoliv jiném, který je zrovna po ruce. Důležité je, aby bylinky byly celé ponořené v oleji a nekoukaly ven. Pak by totiž mohly začít plesnivět.




Láhev jsem dobře uzavřela a umístila na světlé teplé místo na 14 dnů, aby měly bylinky čas se rozležet.



Po dvou týdnech jsem macerát přecedila přes čisté plátýnko (můžete použít i cedník). V tomto okamžiku máte dvě možnosti: nechat olej tak, jak je a používat ho v tekuté formě, nebo ho zahustit za pomoci včelího vosku a vyrobit si tak mastičku.

Já jsem zvolila druhou možnost. Na 1 šálek macerátu jsem si odměřila 1/4 šálku včelího vosku. Olej jsem pozvolna ohřála ve vodní lázni a přidala nastrouhaný včelí vosk. Když se směs spojila, stáhla jsem kastrůlek z plotny, přidala pár kapek grepového oleje a mastičku přelila do čisté uzavíratelné skleničky. A je hotovo! Mastičku (i čistý macerát) je dobré skladovat v lednici nejlépe v tmavé skleněné nádobě a spotřebovat co nejdříve.

Vlaštovičníková mast se mi výborně osvědčila na suché paty, které regeneruje a lehce olupuje suchou kůži, tak i na drobné bradavičky a výrůstky po celém těle. Mast chce aplikovat 2x denně, vyhnout se kontaktu se světlým oblečením (vlaštovičník barví; potřené místo nejlépe přelepit náplastí) a vydržet mazat týden.. a bradavička je pryč! Žádná jizva, žádné vypalování dusíkem, řezání,... Pěkně šetrně a přírodně.

Mastička mě nadchla natolik, že si vyrobím i její měsíčkovou sestřičku, až nadejte ten správný čas. A co vy? Vyrábíte si bylinná mazání na nejrůznější neduhy?

Hezký den! :)

Komentáře

  1. Jú, to je skvělý návod! Výborný nápad. Je mi právě líto, že takové olejíčky dělaly naši předci určitě často. Dnes by už nikoho (krom tebe) nenapadlo, že něco takového jde. Takže pokud budeš v této oblasti dál experimentovat, moc ráda si o tom počtu:-).

    OdpovědětVymazat
  2. Ahoj, to je krasa, jsi moc sikovna :) ja nekolikrat zkousela ruznou "domaci kosmetiku" vyrobit a z nejakeho mne neznameho duvodu to vzdy skoncilo neuspechem :)) sice jsem nepodpalila kuchyn ani nikoho nezranila, ale pouzitelny vysledek nikde. Tudiz jsem na dalsi pokusy zanevrela a radsi si koupim neco "domaciho" na fleru :) Veronika

    OdpovědětVymazat
  3. Holky, děkuji! :) Nevím, do jaké míry jsem šikovná a do jaké míry je to jenom nadšení, ale už se těším, až budu patlat něco dalšího!

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Flíčky po akné? Žádný problém!

Kokosák na afty

Jak jsem změnila názor na Mádaru